Є варіант проігнорувати методички? Так. Але це загрожує доробками і гнівом всюдисущих викладачів. Оскільки час – найцінніший ресурс, і ви, напевно, не плануєте дарма його витрачати, давайте з’ясуємо на березі, що потрібно знати про методички і чому їх варто дотримуватися при підготовці курсових і дипломних робіт. Приступимо.
Методичка – шпаргалка студента
Методичні посібники та рекомендації – справжні книги відповідей «чомучки». Тут можна знайти все: вибір тем і обґрунтування, чому саме вони є актуальними, список літератури та правила оформлення, поради по структурі і вимоги до кількості посилань. Для студентів «чайників» це справжня знахідка.
Дотримуючись правил і рекомендацій по методичці помилитися практично неможливо. Вона розробляється на допомогу студенту і з метою позбавити викладачів від нескінченного потоку питань і уточнень. Ми вас розуміємо – гора якихось правил і незрозумілого за змістом тексту збиває з пантелику. Але при правильному використанні методичка спрощує життя і економить час.
Що можна знайти в методичці?
- Відповідну тему і загальне роз’яснення, чому вона актуальна.
- Приблизний алгоритм написання роботи.
- Відповідний список джерел та поради, де можна знайти більше матеріалу по темі.
- Обов’язкову структуру курсової роботи або диплома.
- Вказівка на стиль написання.
- Відомості про обсяг.
- Вимоги до унікальності.
- Правила оформлення.
- Список відповідних додатків.
- Коло вчених, в тому числі цього університету, які досліджують такий напрямок.
Крім того, методички поділяються на посібники і рекомендації. Так ось, в першому випадку крім практичних порад є ще й досить високі шанси на хороший теоретичний опис, і якісну систематизацію відповідного матеріалу. Що називається – бери і роби.
Структура методичок
Так-так, не тільки студенти морочать голову зі структурними елементами курсових і дипломів. У розробників методичок така ж проблема. Але це тільки на руку. Структурні елементи посібників і рекомендацій – не просто умовності, а орієнтири і маршрутизатори для студента. Такий собі готовий план дій.
В методичці, складеної на совість, завжди є:
- титульна сторінка;
- анотація;
- інформація про авторів;
- введення і / або пояснювальна записка (до 15% тексту);
- основна частина з описом рекомендацій і дій, організаційними порадами, ключовими питаннями (приблизно 75% тесту);
- висновок з короткими і чіткими висновками, рекомендаціями;
- список пропонованих джерел;
- додатки.
Нічого нового ви в цьому переліку не побачили, але структура дає чітке розуміння, в якій послідовності писати роботу і де саме шукати потрібні вказівки. Як мінімум, не доводиться перечитувати весь матеріал. Такий контент можна реально назвати корисним для студента.
Перевіряйте актуальність методичних рекомендацій. Дані щорічно оновлюються.
Головні функції методичок
Перша і найголовніша функція – інформаційна. Чим складніше дослідницька робота, тим більше функцій. Наприклад, методичні рекомендації до курсових робіт часто вміщаються на кілька сторінок і зводяться до вимог до оформлення.
У методичок до дипломних робіт місія набагато ширше – зорієнтувати, в якому напрямку вибудовувати дослідження, запропонувати теми, показати послідовність і етапи написання, вказати на вимоги до оформлення, підготувати до захисту. І це тільки мала частина.
Мало хто замислювався, але методички виконують функції не тільки для студентів – це робота викладача, його спосіб підтвердження кваліфікації. Саме тому викладачі цінують особисте звернення за роз’ясненнями по методичками. Тут головне – не перестаратися і не прославитися набридливістю.
Посібники та рекомендації виконують превентивну функцію – вони застерігають від помилок і доробок, тобто економлять час і зусилля студентів і викладачів, спрощують і впорядковують процес.
У чому плюси використання посібників?
- Стислість, лаконічність потрібної інформації по темі.
- Зосередження всіх вихідних даних в одному джерелі.
- Наявність під рукою повноцінної інструкції – шпаргалки.
- Легкість і зрозумілість викладу вимог.
- Можливість користуватися підказкою в будь-який зручний час.
У чому мінуси методичок?
- Вони бувають занадто суб’єктивні і можуть суперечити загальнодержавним стандартам і правилам.
- Методичок, як правило, не вистачає. Іноді кафедри пропонують їх купувати.
- Сумбурність і масштабність викладу вимог. Іноді методички за обсягом перевищують саму студентську роботу, і в їх пунктах складно розібратися.
Користуйтеся тільки методичними посібниками своєї кафедри, інакше ризикуєте підготувати матеріал невпопад, оскільки, скільки кафедр – стільки й думок.
Наслідок ігнорування методичок
Посібники та рекомендації завжди є на кафедрах. Але їх обов’язковість застосування залежить від позиції викладача. Найчастіше – так. У рідкісних випадках представники кафедри вважають це зайвим (звичайно ж – негласно), або акцентують увагу тільки на окремих обов’язкових пунктах.
Як ми з вами розуміємо, коли прямо сказано, що методичку потрібно дістати і використовувати, не варто показувати характер із серії «зухвалий, як куля різкий». Навпаки, уважність і відповідальне ставлення зіграють студенту на руку. Особливо якщо в числі авторів методичних робіт сам викладач – не дарма ж старався.
Як бути, якщо на руках немає методички і можливості дістати її, а підготувати матеріал треба? Слідувати загальнонаукових правилам за змістом і оформленням. Так-так, все ті ж старі добрі актуальність, структурованість, логічність, унікальність, бібліографічний список по ДСТУ, оформлення цитат. Принаймні, вас не звинуватять в повному абсурді, а скажуть, що потрібно відкоригувати. Тобто, можна виїхати на утриманні.
Залишилися питання чи потрібна допомога? Звертайтеся в компанію «Інформ-Сервіс».