Об’єкт та предмет ВКР формулюються відразу після актуальності теми у вступі. Тому, як ви розумієте, їм слід приділити належну увагу – помилки в позначенні можуть звести нанівець всю подальшу працю. Коли йдеться про дипломну, то це образливіше і небезпечніше в мільйон разів, адже на кону довгоочікувана “кірочка” про вищу освіту, яка так потрібна студентам, які планують будувати кар’єру на державній службі. Щоб усе було гаразд, радимо влаштуватися зручніше та уважно вивчити нашу статтю.
Що таке об’єкт та предмет дослідження у дипломі?
Розуміння та відмінність термінів “об’єкт” та “предмет” ВКР становлять особливу важливість для коректної постановки завдань та цілей наукового дослідження. Якщо ж припускатися помилок, як це роблять не тільки багато студентів, а й молодих вчених, то не варто сподіватися на те, що оцінка на захисті буде високою (якщо роботу взагалі допустять до захисту).
Насправді визначити об’єкт та предмет не складно. Простими словами, об’єкт дослідження – те, що людина планує вивчати процесі дослідження, предметом є безпосередня характеристика чи певні функції досліджуваного об’єкта, які можуть вплинути нього якимось чином.
Що об’єктом дослідження?
Об’єктом дослідження є конкретне наукове знання, яке у роботі планує вивчати студент. По суті, це проблема, яка вибирається для проведення дослідження, і яка існує незалежно від дослідника. Об’єктами дипломної роботи може бути явища різних сфер життя, суспільні відносини, тенденції економіки тощо.
Щоб визначити об’єкт дослідження необхідно поставити собі одне з нижчеперелічених питань: «Що я досліджую і розглядаю у своєму дипломі (про яке явище, механізм чи процес йдеться)?»; «Що перебуває на розгляді та потребує детального теоретичного чи експериментального дослідження?».
Поширені помилки щодо об’єкта дослідження
Найгрубіша помилка – не вказати об’єкт і предмет зовсім або об’єднати їх в одне ціле. Що ж до інших помилок, то тут також можуть зустрічатися:
- «Зміщення» у бік іншої науки чи дисципліни, яка не заявлена у темі. Так, наприклад, вивчаючи медіацію в контексті юриспруденції та права на захист, студент може «піти» в психологію і т.д.
- Відсутність конкретики, розпливчасте визначення об’єкта. «Напихати» роботу красивими фразами точно не найкраща ідея, слід чітко визначати те, що буде вивчено на її сторінках. При цьому не варто надто розширювати межі досліджуваного явища. Так, якщо тема пов’язана з девіантною поведінкою підлітків, то важливо розуміти, що тема так чи інакше зачіпатиме право, соціологію, і психологію. Потрібно максимально конкретизувати, через яку призму вивчатиметься конкретне явище.
- Порушення обсягу. Об’єкт слід викласти у одному реченні.
У чому різниця між об’єктом та предметом?
Об’єкт – сфера дослідження, проте вона, як ви розумієте, досить широка в будь-якому випадку. Визначивши тільки її зосередитись на головному буде складно, саме тому важливо визначити також і предмет дослідження. Предмет — це то конкретне й головне, на чому і зосереджена робота. Так, наприклад, вивчаючи особливості роботи підприємства, можна зосередитися на аспектах його впливу на екологію, нюансах кадрової політики, специфіці системи безпеки, його зовнішньоекономічної діяльності тощо. Визначаючи негативні явища в підлітковому середовищі, можна говорити як про особливості превентивної роботи правоохоронних органів, так і про психологічні особливості підлітків. По суті, предмет — це вужча частина (один із аспектів об’єкта).
Помилки у формулюванні предмета дослідження
Зазвичай студенти плутають об’єкт і предмет дослідження, забуваючи про те, що по суті це лише співвідношення загального і приватного. Це є причиною помилок у формулюванні обох елементів. Що стосується предмета, то найчастіше студенти роблять такі помилки:
- Предмет виходить за межі об’єкта. Наприклад, об’єкт заявлено як примирливі процедури у законодавстві України, а предмет визначено як маніпуляцію медіатора під час спілкування з клієнтами.
- Немає конкретизації. Предмет повинен деталізувати об’єкт, а чи не просто повторювати його, хай і іншими словами.
- Предмет не існує насправді, а є вигадкою.
Не забувайте про академічну доброчесність – дослівне копіювання об’єкта та предмета з наукової роботи, яка вже була захищена раніше заборонено. Дослідження має бути оригінальним, це стосується і формулювання об’єкта й предмета зокрема.
Приклади об’єкта та предмета дослідження
Для кращого розуміння наведемо кілька прикладів визначення об’єкта та предмета дослідження.
- Тема: “Особливості перебігу та лікування хронічного катарального гінгівіту у дітей, хворих на дитячий церебральний параліч”
Об’єкт – хронічний катаральний гінгівіт у дітей, хворих на дитячий церебральний параліч.
Предмет – ефективність лікувально-профілактичних заходів при лікуванні хронічного катарального гінгівіту у дітей, хворих на дитячий церебральний параліч.
- Тема: “Зміни біофізичних та морфологічних параметрів зародків в’юна при впливі флуренізиду”
Об’єкт дослідження: прооксидантно-антиоксидантний гомеостаз та іонтранспортна система ембріонів.
Предмет дослідження: пероксидне окиснення ліпідів, стан антиоксидантної, іонтранспортної систем та ультраструктури зародків в’юну при дії флуренізиду.
- Тема: “Надання адміністративних послуг соціального характеру: проблеми якості послуг”
Об’єктом роботи є теоретичні, методологічні та практичні положення щодо надання адміністративних послуг соціального характеру.
Предметом є дослідження виступаючого інституту надання адміністративних послуг соціального характеру.
- Тема: “Кримінальне процесуальне законодавство України та Європейського Союзу: апроксимація та диференціація”
Об’єктом дослідження є кримінальні процесуальні відносини, що виникають і розвиваються при прийнятті та реалізації норм кримінального процесуального законодавства ЄС та їх взаємозв’язок із кримінальним процесуальним правом України.
Предметом дослідження є кримінальне процесуальне законодавство Європейського Союзу та України, їх апроксимація та диференціація.
- Тема: “Розвиток початкової освіти в Україні (друга половина ХХ – початок ХХІ ст.)”
Об’єкт дослідження – розвиток початкової освіти України.
Предмет дослідження – організаційні та педагогічні засади розвитку початкової освіти в Україні у другій половині ХХ – на початку ХХІ ст.
- Тема: “Удосконалення технологічних процесів перевезення небезпечних вантажів з урахуванням людського фактора”
Об’єкт дослідження – процес перевезень небезпечних грузів.
Предмет дослідження – фактор людини у технологічному процесі перевезень небезпечних вантажів.
- Тема: “Фактори та географія забруднення ґрунтів Одеської міської та приміської зон”
Об’єкт дослідження: урбофункціональні особливості забруднення ґрунтів міста та приміської зони.
Предметом дослідження є природні та техногенні фактори ґрунтоутворення та сучасний рівень забруднення ґрунтів території дослідження, зокрема важкими металами.
- Тема: “Концептуальні засади адміністративно-правового забезпечення реалізації принципу транспарентності у діяльності органів публічної адміністрації України”
Об’єкт дослідження – суспільні відносини, що виникають у діяльності органів громадської адміністрації.
Предмет дослідження – концептуальні засади адміністративно-правового забезпечення реалізації принципу транспарентності діяльності органів громадської адміністрації України.
Не можна сказати, що визначення об’єкта і предмета — щось дуже складне, насправді з цим завданням впорається будь-яка людина, готова приділити цьому час. Якщо ж часу немає або обрана тема з якихось причин не подобається, є складною до вивчення тощо, тоді радимо звернутися до нас. Наші спеціалісти з радістю допоможуть вам у такій нелегкій справі, як написання дипломної роботи. Вони виконають все (складуть план, підберуть літературу, оформлять текст відповідно до вимог, оформлять список використаних джерел відповідно до ДСТУ, сформулюють висновки і не лише) на найвищому рівні та у найкоротший термін. Автори нашої компанії виконують роботи з менеджменту, історії, юриспруденції, економіки та інших напрямків.
- Якими за обсягом мають бути об’єкт та предмет дослідження у ВКР?
На кожен із цих елементів виділяється одне речення. У ньому треба чітко і зрозуміло визначити явище, що вивчається, і його аспект.
- Як об’єкт та предмет пов’язані з метою та завданнями дослідження?
Мета та завдання визначаються виходячи з того, що буде визначено в об’єкті та предметі.
- Що буде, якщо не прописати об’єкт та предмет у дипломній роботі?
Якщо цих елементів не буде, то робота точно не отримає хорошу рецензію, і дипломну не буде допущено до захисту. Як результат – ризик того, що студент не вийде на захист та не отримає диплома про вищу освіту.