На жаль, тортури студента на написанні самого тексту дипломної роботи не закінчуються. Для когось вони тільки починаються, адже оформлення дипломної роботи – та ще завдання з зірочкою. Особливо вона не сподобається тим, хто не славиться уважністю до деталей. Нюансів дуже багато. Про них ми розповімо вам у цій статті.
Основні вимоги навчального закладу до структури та формату дипломної роботи
Будь-яка дипломна робота має містити такі структурні елементи:
1 | Титульний лист | На ньому вказуються відомості про ВНЗ, студента, наукового керівника, а також членів комісії, які приймають захист дипломної на кафедрі |
2 | План дипломної роботи | У плані перераховуються назви розділів та підрозділів роботи з їхньою прив’язкою до сторінок |
3 | Вступ дипломної роботи | Ця частина дипломної роботи зазвичай займає 3-7 сторінок. У ній студент визначає об’єкт та предмет ВКР, мету дослідження та його завдання, прописує методи, структуру роботи тощо. |
4 | Теоретична частина дипломної роботи | Зазвичай їй присвячено 1 розділ роботи (іноді 2 розділи). У ній розписують історію того чи іншого явища, визначають основні поняття на задану тему, роблять свого роду “підведення” до практичної частини. |
5 | Практична частина дипломної роботи | Тут студент описує свої дослідження, проведені ним для досягнення поставленої мети та виконання сформульованих завдань. Практична частина має бути логічним продовженням теорії. |
6 | Висновки дипломної роботи | У цій частині роботи студент формулює свої висновки за результатами проведеного дослідження. Ця частина зазвичай займає 3-5 сторінок тексту. |
7 | Список використаних джерел | Він включає зазвичай 50-100 джерел (все залежить від спеціальності та теми дослідження). Рекомендована кількість визначається у методичних рекомендаціях |
8 | Додатки | Ця частина може бути відсутня. У неї зазвичай виносять великі таблиці, розроблені анкети і т.д. |
Правила оформлення заголовків, шрифтів, інтервалів, відступів та інших елементів
Що стосується технічної складової під час оформлення дипломної роботи, то тут слід брати до уваги таке:
- Поля – вони завжди вказуються у методичних рекомендаціях кафедри, тому дивіться не проморгайте їх. У принципі за загальним правилом параметри такі: ліве – 25 мм, праве – 10 мм, верхнє – 20 мм, нижнє – 20 мм;
- Шрифт. Тут все просто – шрифт 14 і встановити Times New Roman. Назви розділів та підрозділів мають бути оформлені також згідно з методичкою. Найчастіше їх виділяють жирним шрифтом.
- Інтервали. Для багатьох робіт стандартом є інтервал 1,5. Іноді в метод.рекомендаціях можуть бути вказані інші параметри (будемо відверті, це можливо рідко).
Не забувайте забирати інтервали між абзацами, оскільки це виглядає не дуже привабливо на сторінці.
Оформлення титульного листа дипломної роботи
Титульний лист – “обличчя” дипломної роботи. Йому варто приділити належну увагу при оформленні, одного погляду на нього має бути достатньо для того, щоб мати уявлення про навчальний заклад у якому виконувалася робота, студент, його науковий керівник, рік, в якому робота була захищена. Також можна передбачити графу для майбутньої оцінки (не завжди). Щодо нюансів розміщення зазначимо таке:
Не знаєш, з чого почати?
Звертайся по допомогу!
- вгорі сторінки зазвичай вказується назва ВНЗ (всі літери великі);
- далі посеред аркуша вказується вид роботи – дипломна робота;
- нижче вказується тема дослідження (тут або перша – велика, або дедалі більші літери);
- нижче праворуч вказуються дані про автора роботи, кафедру, наукового керівника;
- далі вказуються члени комісії та йдуть графи для їх підписів та оцінки;
- у самому низу сторінки пишеться місто та рік подання роботи на кафедру.
Як оформити план (зміст) дипломної роботи?
Тут якихось особливих складнощів немає. Посеред сторінки пишеться слово План. Далі – списком йдуть назви розділів та підрозділів. Формат нумерації наступний:
- назви розділів нумеруються римськими цифрами і зазвичай прописуються всіма великими літерами. Наприклад: Розділ І. ПРАВОВІ ОСНОВИ РЕГУЛЮВАННЯ АДМІНІСТРУВАННЯ ПОДАТКІВ І ЗБОРІВ В УКРАЇНІ;
- назви підрозділів нумеруються арабськими цифрами згідно з номером розділу. Наприклад, перший підрозділ першого розділу буде визначений у плані таким чином: 1.1 Поняття адміністрування податків і зборів. Другий: 1.2 Особливості адміністрування місцевих податків та зборів.
Напроти кожного з пунктів прописується номер сторінки, на якій цей розділ починається. Номери сторінок вирівнюються праворуч.
Оформлення вступу та анотації у дипломній роботі
Поля, відступи, інтервали є однаковими всім частин роботи. Що стосується аспектів цих частин роботи, то тут можна відзначити лише те, що кожен “елемент” роботи треба виділяти. Точніше, треба виділяти назву елемента напівжирним шрифтом та курсивом. Наприклад, так: “Мета дослідження полягає в …”, “Предметом дипломної роботи є …”.
Рекомендації щодо оформлення основних розділів дипломної роботи
Кожен розділ потрібно розпочинати з нової сторінки. Розділ та підрозділ пишуться жирним шрифтом. Щодо підрозділів, то вони можуть починатися на тій же сторінці, де закінчується попередня частина роботи. Вирівнювання назв розділів та підрозділів здійснюється по центру.
Оформлення висновків у дипломній роботі
Тут також жодних особливих аспектів у плані технічної складової. Зазначимо лише те що, що висновки варто викладати чітко, зрозуміло, конкретно і добре, коли всі сформульовані тези нумеруються арабськими цифрами.
Правила оформлення списку використаної літератури згідно з обраним стилем (APA, MLA, Harvard тощо)
При оформленні списку літератури слід дотримуватися обраного стилю, якщо цього робити, то роботу неодмінно повернуть на доопрацювання. Розглянемо нижче кілька найпопулярніших стилів оформлення джерел.
Назва стилю | Приклади оформлення джерел | |
1 | стиль APA
| 1. Цитата всередині рядка Романтична поезія характеризується “спонтанним переливом сильних почуттів” (Вордсворт, 2006, с. 263). 2. Посилання на роботу кількох авторів Результати дослідження Бойка, Гречка та Поліщук (2010) підтверджують… або Бойка, Гречка та Поліщук (2010) стверджують: «Біологія – це система наук…» (с. 5). |
2 | MLA | 1. Книга Koenig, Gloria. Iconic LA: Stories of LA’s Most Memorable Buildings. Glendale: Balcony, 2000. Print. 2. Електронний ресурс (віддалений доступ) Hannah, Daniel K. “Приватний життя, Public Stage: Henry James in Recent Fiction.” Journal of Modern Literature, vol.30, no. 3, 2007, pp. 70-94. JSTOR, www.jstor.org.ezproxy.lib.uwf.edu/stable/30053134. |
3 | Harvard | 1. Книга з двома авторами Murphy, T., Shalloway, A. і Trott, J. (2010) Design patterns explained: a new perspective on object-oriented design. London: Pearson. 2. Матеріал з веб-сайту Kelly, M. (2018) Економічні інтереси і ходові дії: Ірландія в comparative European perspective. Available at: http://www.ucd.ie/environ/home.htm (Accessed 5 February 2021). |
Інструкції з оформлення програм: форматування таблиць, графіків, ілюстрацій
При оформленні додатків до дипломної роботи також не можна забувати про стандарти. Адже ви не хочете, щоб ваш дипломний проект був схожим на замальовки школяра?
Щоб робота виглядала наочно і відповідала всім стандартам, слід дотримуватись таких правил:
- Найменування стовпців та заголовків має бути в однині.
- Після назв заголовків у таблиці точки не можна ставити.
- Розставляти заголовки та підзаголовки краще горизонтально.
- У тому випадку, якщо окремі рядки або графи дублюють один і той же текст, у них вдруге достатньо написати фразу «Те ж», у всіх наступних просто проставляються лапки.
- Якщо в якомусь блоці дані не вказуються, треба ставити прочерк.
- Шрифт у таблиці краще використовувати 10, він читабельний і в таблиці виглядає добре.
Як ви бачите, нюансів дуже багато. Щоб роботу прийняли на кафедрі та допустили до захисту, вона має бути ідеальною. Якщо ви готові дотримуватися порад і витратити не одну годину підганяючи все під стандарти, то як кажуть wellcome, ну а в іншому випадку найкращою ідеєю буде замовити дипломну роботу у наших фахівців. Автори компанії з радістю виконають дипломну з історії, юриспруденції, економіки та інших спеціальностей.
- На скільки сторінок має бути дипломна робота?
Орієнтовно дипломна робота має бути виконана на 50-70 сторінок. Точну кількість ви можете уточнити у методичних рекомендаціях кафедри. Все залежить від спеціальності, теми дослідження та інших нюансів.
- Чи обов’язково виконувати роботу на сторінках формату А4?
Так, якщо ваша робота не виконується за технічною спеціальністю. У разі можуть бути винятки – у тому, щоб не розривати графіки, креслення тощо.